Primark je medzinárodný predajca dámskej, pánskej a detskej módy, ktorý pochádza z Írska, kde stále aj má svoje hlavné sídlo.
Primark patrí k módnych predajcom, ktorí módu nielen predávajú, ale aj určujú, kam sa bude uberať. Popri Zare či H&M má Primark takú silu, že dokáže určovať módne trendy.
Primark je svojím charakterom veľmi podobný spomínanej španielskej a švédskej značke. Aj Primark sa špecializuje na rýchlu módu – v angličtine „fast fashion“. Rýchla móda je trend posledných rokov, kedy pri obliekaní nezáleží ani tak na kvalite, ako na schopnosti zachytiť aktuálny trend. Načo by ste sa snažili predávať veci, ktoré vydržia niekoľko rokov, keď módne trendy sa menia niekoľkokrát za rok.
Značka Primark má za úlohu sledovať módne trendy, snažiť sa čo možno najskôr odhaliť nové a s rovnakou rýchlosťou priviesť nové módne kolekcie na pulty svojich predajní. A v neposlednom rade, predávať ich za veľmi nízku cenu, aby si zákazníci mohli dopriať pravidelné nakupovanie.
V rýchlej móde je vraj najlepšia Zara, ktorá dokáže pretvoriť nápad na kus odevu na predajni v priebehu jedného týždňa. Primark však na tom určite nie je omnoho horšie.
Primark zamestnáva po celom svete cez 50 tisíc ľudí. Nedávno sa musela firma za touto značkou vyrovnať so zrútením továrne v Bangladéši, kde sa šili veci aj pre ňu. Táto írska značka však patrila k menšine firiem, ktoré sa snažili aktívne zapojiť do procesu odškodnenia rodín pozostalých.
Z histórie značky
Zakladateľom Primarku je Arthur Ryan. Všetko to začalo na dublinskej Mary Street v roku 1969. Arthur Ryan tu otvoril svoju prvú predajňu. S názvom Penneys. V Írsku sa značke Penneys darilo, a tak netrvalo dlho a došlo k expanzii do Spojeného kráľovstva. Už v roku 1971 Arthur Ryan otvoril veľký obchod v Belfaste. Neskôr nasledovalo ďalšie rozširovanie predajní v centrách, ale aj mimo centier miest.
V roku 2006 Primark otvoril svoj prvý obchod v Španielsku – presnejšie v Madride. V roku 2008 otvorením predajne v Rotterdame Primark vstupuje na holandský trh s rýchlou módou. 2009 je rokom vstupu na portugalský, belgický a nemecký trh. O tri roky neskôr sa otvára obchod v rakúskom Innsbrucku. V roku 2013 Primark otvára dvere francúzskym zákazníkom. Prvá predajňa je otvorená v Marseille. O rok neskôr sú verejnosti predstavené dve predajne v Paríži. V roku 2015 Primark otvára prvý obchod v Spojených štátoch amerických.
Produktové línie a módne kolekcie
Primark je podobne ako jeho konkurenti predovšetkým predajcom módy. Za účelom marketingu aj táto značka používa niekoľko rôznych podznačiek. Takýmto spôsobom dokáže zacieliť väčšie množstvo rôznorodých ľudí.
Medzi najznámejšie sekundárne značky Primarku patria:
- Earlydays
- Love to louge
- Rebel
- Opia
- YD
- No secret
- Young dimension
- Denim Co
- Atmosphere
- Secret possessions
- Ocean Club
- Cedar Wood State
Predajne
Primark prevádzkuje približne 300 predajní, pričom viac ako polovica z nich je vo Veľkej Británii. Najväčšiu expanziu svojej predajnej siete Primark zaznamenal na začiatku nového milénia. Po rýchlom úspechu doma v Británia sa Primark začal sústreďovať na Západnú Európu.
Počet predajní v jednotlivých krajinách:
- Veľká Británia – 168
- Írsko – 34
- Španielsko – 41
- Nemecko – 19
- Holandsko – 12
- Francúzsko – 5
- Rakúsko – 4
- Spojené štáty americké – 1
Primark zatiaľ na Slovensku obchod nemá. A najbližšie roky asi ani mať nebude, keďže expanzia do postkomunistického bloku zatiaľ neprebehla. Slováci to majú najbližšie do rakúskych predajní.
Primark prevádzkuje aj vlastnú webovú stránku – Primark.com. Tento web však nefunguje ako internetový obchod a nie je ani v slovenčine. Stále ho však môžete použiť ako online katalóg značky.